Visste du att det som ger allra högst status i Sverige är allmänbildning?

Visste du att det som ger allra högst status i Sverige är allmänbildning? Följ med på ett spännande EGN-möte med några av Sveriges tyngsta kommunikationschefer.

Allmänbildning är viktigt för statusen i Sverige. I andra delar av världen ger pengar och materiella ting högre status, men här är det alltså kunskap som väger allra tyngst.

Vågar du ställa de där dumma frågorna? Eller är du rädd för att framstå som okunnig och låter hellre bli att fråga? Vi alla har nog någon gång suttit i en diskussion eller i ett samtal och känt att vi inte riktigt förstått fullt ut, men inte haft modet att fråga. Att just allmänbildning är så starkt förknippad med status kan förklara saken.

Låt oss ta ett exempel. Omnichannel är ett begrepp inom kommunikation som är i ropet just nu. Lite förenklat kan man säga att omnichannel handlar om att din kund ska få samma shoppingupplevelse oavsett om denne möter dig på webben, via dator eller mobil, eller i din fysiska butik. Det forskas inom ämnet, men begreppet är så nytt att man inte kan säga så mycket om de långsiktiga effekterna av att använda omnichannel ännu. En av kommunikationscheferna resonerar:

- Jag upplever att det är lätt att bli ”förförd” av dessa nya vackra begrepp. Klart att vi måste ha omnichannel, tänker vi. Men vet vi egentligen om just omnichannel verkligen är det bästa för oss? Eller hakar vi på av rädslan att hamna efter?*

Låt oss fundera över hur snabbt vi ”springer”. Vet vi vad vi gör? Finns det faktiska bevis på att, i det här fallet, det nya konceptet är bättre än det vi använde tidigare? Eller springer vi av rädsla för att hamna efter?

- Det började en ung kille hos oss. Han hade koll och sa att vi bara måste ha omnichannel. Sagt och gjort, vi implementerade. Men bara några månader senare slutade han, och nu står vi här och vet inte riktigt vad vi ska göra. Vi känner att det gick lite snabbt och att vi som bolag kanske inte riktigt var redo än. Men vi vågade nog inte riktigt fråga, var kanske rädda att visa på okunskap.*

Naturligtvis måste vi förbättra och förfina verksamheten, men låt oss bli lite modigare och våga ifrågasätta. 
 
*Artikelunderlag och citat kommer från ett av hundratals EGN-möten. Då vi är måna om att värna om förtroligheten anger vi inte namn eller bolag.

 

Här kan du läsa fler spaningar.