Så nätverkar EGN:s researchers på den digitala arenan

EGN Magazine har pratat med Josefin Pettersson, Head of research EGN Sverige och Jens Rowinski, researcher EGN Sverige, om digitalt nätverkande och tagit del av deras bästa expert-tips!

Josefin och Jens, ni har i era roller spenderat mycket tid på LinkedIn, har ni några tips på vad man kan tänka på i sin LinkedIn-profil? 

Josefin: Se till att ha en komplett och uppdaterad profil med ett professionellt foto, tänk på att det är din officiella bild gentemot dina nya kontakter. LinkedIn väger tungt i sökmotorerna och därför är det inte omöjligt att just din LinkedIn-profil är det första någon som googlar dig stöter på. 

Jens: Du är mer än din titel. Jag ser allt för ofta ”snygga” titlar som inte säger vad rollen innebär, eller framför allt inget om personen bakom titeln. Mitt tips är därför att skriva ut vilka intressen du har, eller vad du gör utanför jobbet, det gör det också lättare att hitta en ”conversation starter” när andra vill kontakta dig.

Hur nätverkar ni själva digitalt?

Jens: Jag tänker kvalité framför kvantitet. För mig är antal kontakter eller hur många inlägg jag kan dela inte relevant - om det inte leder till en djupare konversation. För mig ger nätverk som LinkedIn en större möjlighet att se vilka som jag tycker är intressanta att kontakta innan jag tar kontakt.

Josefin Pettersson, Head of Research EGNJosefin: Jag försöker vara generös med att dela med mig av information som har varit till hjälp för mig och som jag tror mitt nätverk kan ha nytta av, exempelvis artiklar, länkar, tips, videos med mera. Jag tänker också att sociala medier är en bra plats att koppla ihop personer i mitt nätverk som jag tror skulle ha glädje av att få kontakt med varandra. Ser varje vecka personer som söker en kompetens eller ett projekt av något slag, då försöker jag tagga mina kontakter som jag tror kan vara relevanta som en kommentar på deras inlägg. Jag har faktiskt själv vänner som lärt känna varandra på det sättet, just att någon initialt förmedlade kontakten dem emellan då den ena sökte en person med den andras kompetens. Jag ser även Linkedin och Twitter som bra verktyg för att hålla mig informerad och uppdaterad inom exempelvis trendspaning. Jag ser till att följa personer och företag som ligger i framkant och är med och leder utvecklingen inom sitt område. Ofta delar de allt eftersom de lär sig och på så vis ser jag till att jag får ett intressant och relevant informationsflöde, vilket i sin tur gör att jag kontinuerligt har koll på vad som ligger i framkant inom (för mig) relevanta områden. Sociala medier kan också vara en bra plattform när man behöver hitta bra personer att fråga om råd eller erfarenheter.Om jag exempelvis sitter med en utmaning och läser en artikel om en person som löst en liknande fråga på ett bra sätt kan jag ta kontakt och kanske ta en lunch eller kaffe för att få ta del av deras erfarenheter och lärdomar. 

Jens Roskowski, Researcher EGN

Vilket är era bästa digitala nätverkstips?

JensNätverkande är ett givande och tagande. Innan du tar kontakt med personen du vill nätverka med så med ställ dig frågan; vilket värde kan jag föra in i samtalet? Det är mer troligt att en upptagen person väljer att svara på ditt meddelande om du är generös med din kunskap.

Josefin: Var nyfiken, generös och aktiv! En smart grej, allteftersom ditt nätverk växer, kan vara att hålla reda på dina kontakter och tagga dem genom LinkedIns sortering för etiketter.

Här kan du ta del av fler nätverkstips!