”Jag nätverkar internt och på LinkedIn”

Hur är det att jobba på topp 1 mest attraktiva arbetsplatsen bland ekonomistudenter? Vad gör man för att bli en av Sveriges populäraste arbetsgivare 6 år i rad? Hur ser arbetet med att attrahera och behålla de yngre generationerna ut? Möt Alexandre Faustino, medlem i EGN:s grupp Loyalty & CRM, som sedan 5 år arbetar på EY.

”Ett av mina första och mest viktiga tips jag fick när jag började på EY var att nätverka inom firman och det har jag alltid tagit fasta på. Digitalt sett är LinkedIn ett fantastiskt verktyg för nätverkande som jag använder flitigt.”

Alexandre Faustino, som kallar sig själv för Alex, rekryterades till EY:s marknadsavdelning som Customer Relationship Management (CRM) ansvarig för Sverige.

”Där lärde jag mig allt inom marknadsföring och kommunikation.”

För drygt två år sedan tog den Nordiska affärsutvecklingsavdelningen över ansvaret för CRM, där är Alex idag är Nordisk CRM-ledare för ett spännande internationellt team med kollegor i hela Norden och Indien. Alex berättar att EY vill vara ett företag där möjligheterna att utvecklas är stora och där karriären kan få en snabb start:

”Det kan exempelvis handla om att erbjuda goda möjligheter till fortsatt utveckling, att ha en intern kultur som är positiv och stöttande samt att erbjuda varje medarbetare en karriärcoach. Vidare får våra medarbetare god erfarenhet av att leda individer och team – redan efter ett år får nyanställda coacha en mer junior kollega.”

Det som Alex tycker är allra bäst på sin arbetsplats är den höga professionell nivån på kollegorna och den positiva företagskulturen:

”Vi hjälps åt och stöttar varandra – att umgås även utanför jobbet är inte alls ovanligt. Mitt bästa karriärtips är att alltid vara positiv, trevlig och nyfiken på dina kollegor, oavsett roll, rank eller erfarenhet. Du kan alltid lära dig någonting av alla.”

På frågan om vilka erfarenheter Alex har av Generation Z svarar han att EY rekryterar många unga medarbetare direkt efter examen, så det i sig är ingenting nytt. Däremot har varje generation lite olika behov:

”Generation Y och Z vill generellt ha mycket feedback, fler spännande utmaningar och utvecklas snabbare än tidigare generationer. Unga människor idag är också ofta måna om att företaget bidrar till en positiv samhällsutveckling.

För att attrahera och behålla de yngre generationerna har EY bland annat tagit fram ett program där medarbetare får hjälpa ideella organisationer på arbetstid, ”Volunteering at work”. Alex berättar att många unga ser sig i ett mer globalt mindset än tidigare generationer och att de gärna vill få internationella erfarenheter via sitt arbete:

”I och med att vi är en global organisation så har våra medarbetare möjlighet att styra sin karriär mot en bransch, eller ett marknadssegment, som man har ett särskilt intresse av. Det gör också att de flesta i sin vardag arbetar med internationella kunder och kollegor. Vi har också flera program för utlandsvistelse.”

Alex märker att allt fler företag i fler branscher satsar på Employer Branding och att konkurrensen om talangerna hårdnar. Han berättar att EY jobbar hårt med att differientera sig som arbetsgivare:

”Vi håller ständigt koll på utvecklingen för att se hur vi behöver anpassa oss. Vi märker att vårt starka fokus på utveckling fortsätter att vara attraktivt. Att vi har arbetat strategiskt med Employer Branding i mer än tio år, och har en väl etablerat organisation för Employer Branding- arbetet, är en nyckelfaktor till varför vi fortfarande lyckas bra.”

 

Här kan du möta fler av våra medlemmar!