Förändring – att tillfälligt tappa kontrollen

Camilla Eriksson, VP Crew Planning Air Berlin och medlem i en av EGN:s Vice VD & Vice Presidents-grupper, har arbetat med förändringsledning under nästan hela sin karriär. Men långt ifrån alla är rustade för att tycka om förändringar, oerhört många vill att livet ska vara förutsägbart. Läs Camillas senaste krönika och ta del av hennes personliga erfarenheter och tips om framgångsrikt förändringsarbete.

Jag tror att de flesta av oss har läst spaltmetrar om att förändring är den nya vardagen. Men vad är förändring egentligen? Förändring är att tillfälligt tappa kontrollen. Just därför är det extra jobbigt för personer med kontrollbehov att genomgå en förändring.

Jag föredrar att bryta isär begrepp till beståndsdelar för att lättare kunna kommunicera. Förändring för mig är ett tillstånd som kan delas upp i tre delar. En sorgeperiod eller en period av chock, en period av vakuum och en period när framtidstron kommer tillbaka och alla pusselbitarna helt plötsligt faller på plats.

En viktig sak att ha med sig och att alltid förmedla är att varje förändring gör att man växer som person och att när man växer blir man starkare, vilket för mig innebär att förändringar alltid är positiva.

Att förlora en närstående

Genom åren har jag gått igenom många olika förändringar. Den värsta var när jag förlorade min pappa. Han fick sin cancerdiagnos i augusti 2007 och somnade in en vecka före jul samma år.

När en förändring påtvingas en person är den mycket svårare att hantera. Min pappa var rädd för att dö och han gillade inte sjukhus. Därför ville jag vara nära och stötta honom så mycket som möjligt, vilket medförde att jag bytte jobb så att jag lättare skulle kunna pendla till Uppsala när han fick sina behandlingar. Pappa gick bort innan jag började mitt nya jobb, vi hann begrava honom två dagar före jag tillträdde. Att ta itu med två delar av en förändring samtidigt är tungt. Mitt i min sorgeprocess skulle jag gå in med positiv energi och lära mig ett nytt jobb.

Ta en dag i sänder

Mitt sätt att hantera den här perioden var att ta en dag i taget och bryta upp den i olika delar. Jag kopplade bort mina känslor på dagarna och bröt ihop i bilen där jag grät hela vägen hem. Väl hemma samlade jag ihop mig, torkade mina tårar och gick in i mammarollen till mina då rätt små barn - med energi och förmåga att vara närvarande. Om jag inte hade delat upp dagen i olika delar eller låtit mina känslor komma fram hade jag inte klarat den perioden. Tårar är för mig renande, de gör att jag rensar systemet och kan börja om.

Var och en måste hitta sitt sätt att dämpa sorgen, eller att få frustrationen att lämna kroppen - det möjliggör insläpp av ny energi. Att just släppa ut det som gör ont och släppa in det nya som fyller på är väldigt viktigt i en förändringsprocess.

Hjälp till att göra förändringen hanterbar

Förändringar i arbetslivet kommer ofta på liknande sätt - helt oväntat för många medarbetare. Det är då vi ledare behöver hjälpa våra medarbetare att dela upp förändringen så att den blir hanterbar. Att på ett rakt och ärligt sätt beskriva den första delen av förändringen. Jag levererar ett direkt budskap, väldigt kort utan detaljer, och följer sedan upp med enskilda samtal dagen, eller dagarna, efter. Ingen kan ta till sig detaljer i ett tillstånd av chock, därför måste budskapet delas upp.

Den andra delen får inte vara forcerad - utan ett möte som inte har någon sluttid. Människor behöver olika tid för att budskapet ska kunna nå fram. När jag som ledare känner att budskapet har landat är det dags att avsluta mötet och följa upp det inom två veckor.

Nästa steg är att få medarbetaren att komma ut ur vakuumet. Den perioden kan ta tid. Många reagerar med en total oförståelse, eller om det handlar om en uppsägning - att de inte ser någon väg ut och ser heller ingen framtid.

I den här sista fasen kan man som ledare göra stor skillnad. Försök att hjälpa dina medarbetare att strukturera sig själva, gärna med hjälp av olika listor. Exempelvis en lista på vad de tycker är kul, en med vad de tycker att de är bra på och en på vad som är bra och dåligt med nuvarande jobb. Hjälp dem sedan att strukturera listorna och sätta ord på det som beskrivs mellan raderna. Jag har gett många medarbetare bättre självförtroende och fått en del att till slut faktiskt tycka att förändringen var det bästa som hänt dem.

Visualisera succé 

Har man gått igenom stora förändringar många gånger i livet kan man tro att det går lättare och lättare. På ett sätt så gör det naturligtvis det, men på ett annat sätt är det snarare tvärt om. Jag tror att man får allt tuffare utmaningar som man måste ta sig igenom för att växa som människa.

Nu har jag lärt mig att redan i den första jobbiga fasen mentalt kunna se förbi den period jag är i - och visualisera mig själv när jag lyckats. Det gör att jag njuter även när det är som tuffast. Jag vet att det  kan låta konstigt, men att fokusera och framkalla mentala bilder av succé är ett framgångsrikt sätt att ta sig igenom jobbiga perioder.

Min son sa en gång till mig: ”Mamma du jobbar mer än någon annan förälder, men ändå hinner du med mycket mer än någon annan – hur kan det vara så?”. För att göra en lång historia kort, så svarade jag: ”När man inte oroar sig, utan istället bara gör saker och när man sätter gränser och slipper tjata så får man den tid man behöver för att göra det man vill göra”. Härligt att tänka på när man kommunicerar om förändringar.

Här kan du läsa fler av Camillas krönikor